Namninsamling mot förslaget om uttjänta fordon

EU-kommissionens förslag gällande uttjänta fordon kan komma att påverka bilsporten och motorentusiaster i Sverige för all framtid. Det förslag som nu ligger hos EU om End of Life Vehicles (ELV) berör den svenska bilkulturen där över 800 000 människor ingår. Konsekvensen av ett beslut kan bli att ägaren mot din vilja fråntas sitt fordon utan ersättning. Men förslaget är i konflikt med artikel 7 och 17 i EU:s stadgar om de grundläggande rättigheterna liksom den svenska grundlagen.

Nu pågår arbetet med att skapa förståelse hos beslutsfattarna om vad detta praktiskt kan innebära vid ett beslut. I det arbetet har nio intressentorganisationer samlats i ett gemensamt projekt Nätverk på gemensam väg, där Svensk Bilsport ingår. Målet är att tillsammans lyfta och påverka frågor som berör intressenterna, att motverka försvårande lagstiftning, underlätta utövandet av fordonshobbyn och förenkla ägandet av bilar, motorcyklar och andra fordon.

– Förslaget i sig som syftar till bättre återvinning av material till nyproduktion av fordon är bra och något vi är för. Det som oroar mycket är att den som är ägare till ett fordon kan enligt förslaget fråntas det utan påverkan eller ersättning. Det strider även mot vår svenska grundlag, säger Kåge Schildt, Svensk Bilsports sakkunnige i ELV-frågan och fortsätter.

– Arbetet som görs nu mot politiken, tillsammans med flera organisationer som berörs, är väldigt viktigt. Vi ser att Regeringskansliet lyssnat på oss och kritiken kring beslutet om ELV har fått gehör hos EU, något som lett till en del lättnader i förslaget. Men med det sagt finns det mycket kvar att göra sett till det planerade beslutet.

Namninsamling för att belysa förslagets påverkan.
Intresseorganisationerna som nu tillsammans arbetar för att förslaget inom EU inte kan gå till beslut i sin nuvarande form vänder sig nu till den bilintresserade svensken om stöd när en digital namninsamling startas upp.

– Med Nätverket på gemensam väg, kommer vi genomföra en klassisk namninsamling via de digitala kanalerna. Vi vet att det är över 800 000 personer som berörs i form av ägare till ett ELV-fordon. Men vi vet också att motorkulturen är stor i Sverige med många många fler som är intresserade av motorfordon och motorsport. Det ser vi tydligt inom bilsporten när vi tittar på det publika intresset för våra tävlingar, både på plats och framför skärm, säger Schildt.

Här kan du medverka i namninsamlingen. https://response.questback.com/msverige/elv_namninsamlingLänk till annan webbplats.Länk till extern webbplats

Samtidigt som förslaget ligger hos EU pågår förändringar inom EU:s kommissionärer som byts ut samt att ordförandeskapet går runt bland EU-länderna. Frågan om ELV flyttas troligen vidare till Danmark som blir ordförandeland hösten 2025.

– Med det upplägg som är blir det otroligt viktigt för oss att all information och fakta kommer fram till rätt personer både nationellt och internationellt, innan ett faktiskt beslut tas. Det arbetar vi mycket med i gruppen nu där det finns med väldigt kompetenta personer för det uppdraget, avslutar Schildt.

Mer information om Nätverket på gemensam väg, https://mhrf.se/huvuduppdraget/pa-gemensam-vag/Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplats


Bakgrund till ELV
För att minska tillverkningen av helt nya råvaror (till exempel metaller till batterier) vill EU-kommissionen öka återvinningen av fordon så att mer material kan återanvändas till nödvändiga råvaror. Ökad återvinning skulle minska beroendet av producenter utanför EU, enligt EU-kommissionen en fördel både för unionen och för miljö- och klimatarbetet.

Redan nu finns lagar som styr hanteringen av uttjänta fordon, så kallade ELV (end of life-vehicles), men kommissionen menar att lagen behöver stärkas för att öka återvinningstakten.
Därför föreslår EU-kommissionen att definitionen på när ett fordon är i för dåligt skick – och istället blir avfall – skärps och att ägare ska vara skyldiga att lämna sitt utdömda fordon till återvinning. Enligt lagförslaget ska det vara straffbart att inte lämna ifrån sig sitt avfallsklassade fordon. Enligt förslaget ska ingen ersättning betalas ut.

Förslaget till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Om lagförslaget går igenom riskerar nuvarande ägare att förlora äganderätten till sitt fordon – om det blivit klassat som avfall. Syftet till att behålla ett fordon ska enligt förslaget inte spela någon roll.

Mer om förslaget gällande ELV här, https://mhrf.se/huvuduppdraget/elv/

Rulla till toppen